نحوه تقسیم ارث در شرایطی که دادخواستی از طرف زوجه مطرح شده است که هنوز رای نگرفته است


خانمی همسرش مرحوم شده است و فرزندان برای گواهی انحصار وراثت اقدام می کنند در این حالت چهار سوال مرتبط با هم داشتم:
سوال اول اینکه: آیا در همین ایام (قبل از صدور گواهی انحصار وراثت) خانم می تواند دادخواست مهریه و اجرت المثل و نفقه بدهد یا نه دادخواست مهریه و اجرت المثل و نفقه منوط به گواهی انحصار وراثت می شود؟
سوال دوم : حال اگر دادخواست گواهی انحصار وراثت و گواهی آن نیز صادر بشود و پس از آن، خانم (همسر متوفی) اقدام به تنظیم و ارائه دادخواست اجرت المثل و نفقه به دفتر خدمات قضائی مرتبط در تهران نماید و گواهی انحصار وراثت هم ضمیمه کند و در همین ایام همزمان سایر وراث نیز با داشتن گواهی انحصار وراثت در پی تقسیم ارث باشند و دادگاه بررسی دادخواست اجرت المثل و نفقه هم زمان بر شود، مثلا چندین ماه طول بکشد. در این مدت ممکن است ورثه ملک و اموال متوفی (همسر مرحوم شده زوجه) را بفروشند. آن وقت حتی اگر رای اجرت المثل و نفقه هم صادر بشود دیگر ملکی و یا مال دیگری نمانده که زن از آن حق خود را ولو طبق رای بگیرد. اینجا چه راهکاری برای زن هست که ملک متوفی تا صدور رای نهایی اجرت المثل و نفقه به فروش نرسد. ؟

سوال سوم: اگر متوفی دارای 1 دختر و 3 پسر و 1 همسر باشد و یک خانه و یک ماشین و ده میلیون تومان را به ارث گذاشته باشد (کلا می شود معادل 250 میلیون تومان) ، آیا یک نفر از این ورثه ( یک پسر) می توانند به دادگاه مراجعه کنند و تقاضای فروش و تقسیم ارث (به خصوص خانه)را نماید ، در حالیکه سه نفر دیگر به دلیل سکونت مادر در خانه موافق فروش و یا تقسیم خانه نیستند؟آیا دادگاه تقاضای آن یک نفر را می پذیرد (فروش خانه ) یا تقاضای عدم فروش تا زمان حیات مادر را می پذیرد؟
سوال چهارم: در همین رابطه اگر دستور فروش صادر شود، آیا دستور فروش همان دانگ ورثه ای که تقاضای ارث کردند داده می شود یا فروش شش دانگ؟ می شود که دستور فروش چند دانگ خانه ( همان دو ، سه و .. دانگ متقاضیان فروش) صادر شود؟

وضعیت: باز (پاسخ رایگان)
مهارت: تقسیم ماترک
2 پاسخ
2,066 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ۱۰:۴۸